روستای ملاکلا کجاست | مسیر دسترسی | جاهای دیدنی | آب و هوای | امکانات | عکس

5 دی 1402
0 دیدگاه
نکات قبل و بعد از خرید یا اجاره خانه در سرخرود 26584874

روستای ملاکلا، یکی از جواهرهای زیبا در منطقه محمودآباد و سرخرود قرار دارد که به وسیلهٔ زیبایی‌های طبیعی‌اش، هر باری که به این منطقه سفر کنید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این روستا در کنار جنگل سیسنگان قرار دارد و تبدیل به مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به گردش و سفر شده است. هر سال، جاذبه‌های فراوان این منطقه توریست‌های بسیاری را به خود جلب می‌کند. شهرت ملاکلا به دلیل جمعیت کم و قیمت‌های مقرون به صرفه در بازار املاک برای جذب خریداران زیادی از نقاط دیگر، افزایش یافته است.

آب بندانها که در وسط آن درخت ها هستند 45464874897
آب بندانهای زیبای روستای ملاکلا

ملا کلا کجاست؟

در استان مازندران، جواهرهای طبیعی‌ای در قالب روستاهای زیبا پیدا می‌شوند، هر یک با ویژگی‌ها و جذابیت‌های منحصر به فرد خود. ملاکلا، یک گوهر در دامنه‌های بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد، استان مازندران، جاذبه‌ای است که در دهستان هرازپی شمالی خود مستقر است. این روستا با جلوه‌های خاص طبیعت، در کنار زیبایی‌های استثنایی خود، به یک نقطه آرامش و زیبایی تبدیل شده است.

آدرس دقیق روستای ملاکلا روی نقشه 15461687484
برای دسترسی به آدرس دقیق روستای ملاکلا روی نقشه کلیک کنید

معرفی روستای ملاکلا

ملاکلا یکی از جاذبه های دیدنی مازندران به حساب می‌آید، می‌تواند ویژگی‌های خاصی داشته باشد و به دلیل همین ویژگی‌ها نیز می‌باشد که تا این حد برای مسافران جذاب شده است. روستای ملاکلا، یک جواهر در دل منطقهٔ محمودآباد و سرخرود است که با بیش از 1200 خانه، از جمله حدود 70 واحد با ساختارهای قدیمی و بیش از 30 خانه مهیا برای مسافران، به عنوان یک روستای گردشگری و تفریحی برجسته محسوب می‌شود. این روستا، تحت طرح هادی بنا شده و 40 درصد از این طرح تاکنون اجرا شده است. با داشتن 4 آب بندان با نام‌های افرا کله، غلام میرزا علی، باغ زمین، و یک آب بندان دیگر، ملاکلا به یک مقصد پرآب و جاذبهٔ طبیعی تبدیل شده است. این آب بندان‌ها با مساحت بیش از 55 هکتار و عمقی که در فصل زمستان به 3 الی 4 متر و در سایر فصول به 2 متر می‌رسد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. عرض آب بندان‌ها نیز میان 4 تا 6 متر متغیر است. از لحاظ مکانی، ملاکلا در نزدیکی جاده اصلی قرار دارد و این مسافت تا آن حدود 1.5 کیلومتر است. این موقعیت جغرافیایی، امکان دسترسی آسان به این روستا را برای بازدیدکنندگان و گردشگران ایجاد کرده است. در کل، ملاکلا با ترکیبی از فرهنگ قدیمی و امکانات مدرن، یک مقصد آرامش بخش و جذاب برای هرکسی است که به دنبال فرار از زندگی شلوغ شهری و تجربهٔ زیبایی‌های طبیعت است.

مشخصات روستای ملا کلا:

  • تعداد آب بندان:  4
  • مساحت: بیش از 55 هکتار
  • عمق: 3 الی 4 متر
  • عرض: 4 الی 6 متر
پوشش گیاهی سرسبز روستای ملاکلا 3216547684510
چشم اندازی در پوشش گیاهی انبوه و سرسبز روستای ملاکلا در فصل بهار

جمعیت و امکانات روستای ملاکلا

بر اساس آمار سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت این روستا 251 نفر بوده است. این روستا از نظر جغرافیایی در قلب منطقهٔ باریک رود قرار گرفته و با طبیعتی دلنشین و آرام، به یک مقصد زندگی ایده‌آل تبدیل شده است. سطح سواد مردم ملاکلا نسبت به گذشته، پیشرفت چشمگیری داشته و این پیشرفت در زمینهٔ آموزش به پرورش نخبه‌ها و افراد موفق این جامعه کمک کرده است. توسعهٔ سطح سواد در این روستا، نمایانگر توجه به ارتقاء دانش و فرهنگ در این جامعه است. امکانات آموزشی نیز در ملاکلا حائز اهمیت است؛ این روستا دارای یک مدرسه در مقطع ابتدایی است که به افراد جوان این منطقه فرصت آموزشی فراهم می‌کند. این اقدام نشان از توجه به تربیت نسل جوان و ارتقاء سطح دانش و آگاهی در جامعه‌ی محلی دارد.

تعداد جمعیت روستای ملاکلا:

سال ۱۳۸۵،  251 نفر

شغل مردم روستای ملاکلا

اکثریت 90 درصد اهالی به کشاورزی مشغول هستند. کشاورزی در اینجا به ویژه کشت شالیزاری و تولید برنج از مزیت‌های اقتصادی برجسته است و تأمین خودکفایی در زمینه پرورش دام و طیور نیز دیده می‌شود. همچنین، بازارچه‌های محلی به فروش محصولات روستایی هفتگی برگزار می‌شوند و افراد محلی درآمد خود را از این طریق افزایش می‌دهند.

خانه روستایی با چشم اندازی در ملاکلا 485676852424
چشم اندازی تماشایی در ایوان خانه روستایی در ملاکلا ؛ یکی از روستاهای توریستی مازندران

محصولات روستای ملاکلا

  • پرورش مرکبات
  • درختان سیاه ریشه
  • میوه‌های تابستانه
  • کشت انواع سبزی‌ها
  • نیشکر

محصولات فرآوری شده از نیشکر شامل:

  • شکر
  • خوراک دام
  • الکل
  • گاز کربنی
  • بک و یخ خشک
  • خمیر مایع 

جاهای دیدنی ملا کلا

خزه بسته های سرسبز در آبشار حرام او 5148674981
آبشار زیبای حرام او مازندران
گلسنگ های خزه بسته در صخره های آبشار کپ روستای ملاکلا 6541658415
آبشار کپ، یکی از جاهای دیدنی مازندران
دریاچه آرام در کنار جنگل الیمالات 1541684874
دریاچه الیمالات، یکی از جاهای دیدنی سرخرود
ساختمان مدرن سفید کلیسای آنتوان مقدس در مازندران 1563587645
معماری زیبای کلیسای آنتوان مقدس

آب و هوای روستای ملاکلا

آب و هوای روستای ملاکلا شهر فریدون‌کنار، به‌طور کلی معتدل و خزری است که برای کاشت انواع محصولات زراعتی مناسب می‌باشد. این آب و هوا، شرایط مساعدی را برای رشد و توسعه انواع گیاهان فراهم می‌کند. در فصل بهار، با رویش گل‌ها و دمای معتدل، زمان مناسبی برای سفر و لذت بردن از مناظر زیبای منطقه فراهم می‌شود. تابستان با گرمای دلنشین و زمین‌های کشت برنج، احساس خوشایندی و لذت طبیعت را به تصویر می‌کشد. پاییز با موقعیت مابین دو فصل و برگ‌های زرد شده درختان، حس آرامش و زیبایی را به مخاطب منتقل می‌کند. زمستان با سرما و بارش‌های گاه‌وبی‌گاه، یک فصل اسرارآمیز و در نهایت با نزدیک شدن به فصل بهار و زنده شدن مجدد گیاهان، حس سرزندگی و انرژی را در محیط فراهم می‌آورد.

شرایط آب و هوایی روستای ملاکلا:

  • معتدل 
  • خزری

مراکز عمومی روستای ملاکلا

روستای ملاکلا در شهر فریدون‌کنار، یک مرکز مذهبی مهم دارای یک مسجد است که جایگاه ویژه‌ای در زندگی اجتماعی و مذهبی اهالی این روستا دارد. این مسجد، جزو مراکز مهم برای انجام مناسک دینی و زیارت است و طی سال‌های گذشته، جمعیت زیادی از مردم به این مکان مراجعه کرده‌اند. علاوه بر نقش مذهبی، مسجد محلی برای برگزاری جلسات محلی و اجتماعی نیز به کار می‌رود. جلسات شورای اسلامی و دهیاری با مشارکت اهالی روستا، در این مسجد برگزار می‌شود. در این جلسات، تصمیمات مربوط به عمران و ابادی محل اتخاذ می‌شود و نقش مهمی در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه و بهبود زندگی روستاییان دارد. این تلاش‌ها به‌مرور زمان به ترقی و پیشرفت روستا کمک کرده و ارتباط نزدیکی بین اهالی محل و مسجد ایجاد نموده است.

خیابان های اسفالت شده و محوطه سرسبز ملاکالا 165459874
محله سرسبز و تمیز روستای ملا کلا

ارسال دیدگاه