روستای شیرا کجاست؟🌄| جاهای دیدنی⛵| معرفی⚡| اقلیم☔

15 تیر 1403
0 دیدگاه
کوه های سرسبز اطراف روستای حسین آباد فریدونکنار 4584637463

استان مازندران با زیبایی‌ها و طراوت خاص خود هر گوشه‌ای از خاک سرسبز و غنی‌اش را به نمایش می‌گذارد. سفر به این استان تجربه‌ای لذت‌بخش و بی‌نظیر است؛ تمامی شهرها، روستاها و جنگل‌های مازندران دلنشین و زیبا هستند و هر نقطه از آن وسوسه‌انگیز است. یکی از سرسبزترین و جذاب ترین جاذبه های فریدونکنار، روستای شیرا که به نام حسین آباد نیز شناخته می‌شود، به عنوان یکی از زیباترین نقاط استان مازندران به حساب می‌آید. این بار قصد داریم یکی از این روستاهای توریستی را به طور ویژه بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا زیبایی‌ها و جذابیت‌های روستای شیرا فریدونکنار را بیشتر بشناسید.

دشت های سرسبز و درختان زیبا در اطراف روستای شیرا فریدونکنار 418367674684


روستای شیرا کجاست؟

روستای شیرا در شهر فریدونکنار واقع شده و از چند جهت مختلف دسترسی دارد. از سمت شمال به خیابان شهید نامجو و شهرک مهد، از سمت جنوب به مزارع کشاورزی، از سمت شرق به فرزادشهر و آب‌بندان و از سمت غرب به شالیزارها و مناطق مسکونی محدود می‌شود.

مسیر دسترسی:
برای رسیدن به این روستای زیبا، می‌توانید از جاده نامجو از فریدونکنار به سمت سرخرود حرکت کنید و پس از عبور از شهرک فرزادشهر به مقصد خود برسید.

نقشه گوگل مپ روستای شیرا 417874686
برای مشاهده دقیق تر و راحت تر مسیر رسیدن به روستای شیرا فریدونکنار روی عکس کلیک کنید

آب و هوای روستای شیرا فریدونکنار

آب و هوای روستای شیرا در شهرستان فریدونکنار به طور کلی معتدل و خزری است که شرایط مناسبی برای کشت انواع محصولات زراعی فراهم می‌کند.

  1. بهار: فصل بهار با دمای معتدل و رویش گل‌ها، زمان ایده‌آلی برای سفر و بازدید از مناظر زیبای این منطقه است.
  2. تابستان: در تابستان، هوای گرم و دلنشین شیرا فرصت مناسبی برای لذت بردن از زمین‌ های کشت برنج و فعالیت‌های کشاورزی فراهم می‌آورد.
  3. پاییز: پاییز، با بارش‌های پراکنده و تغییر رنگ برگ‌های درختان به زرد و قرمز، فضایی آرامش‌بخش ایجاد می‌کند که جذابیت خاصی به منطقه می‌بخشد.
  4. زمستان: زمستان‌های شیرا سرد و بارانی است، اما نزدیکی به فصل بهار و شروع مجدد رشد گیاهان حس زندگی و طراوت را به همراه دارد.

کلبه چوبی و حیوانات در ارتفاعات کوه های روستای شیرا در فریدونکنار 145874367468


بیشتر بخوانید: سرخرود کجاست 🌏 | جاهای دیدنی 🏖️ | تاریخچه شهر 📋 | سوغات 🎁 | عکس 📸 


آب بندان روستای شیرا فریدونکنار (حسین آباد)

روستای حسین‌آباد (شیرا) دارای ۳ آب‌بندان است که در شمال، جنوب و غرب این روستا قرار دارند و مجموعاً ۴۵ هکتار مساحت دارند. این آب‌بندان ها به عنوان جاذبه‌ های گردشگری تفریحی مورد توجه قرار می‌گیرند. این روستا دارای ۴۵۰ خانه است که از این میان ۲۵۰ واحد ترکیبی هستند و هیچ یک از خانه‌ها قدیمی نمی‌باشند. اقامت گردشگران از طریق خانه‌های مسافر یا ایجاد واحدهای بوم‌گردی در بافت روستا تأمین می‌شود.

تنها آب‌بندانی که در این روستا وجود دارد، در سه قسمت هم‌سطح با زمین‌های روستا است و ارتفاع تاج آن به ۳۰ سانتی‌متر هم نمی‌رسد. جاده روستا آسفالت شده و از تاج غربی آب‌بندان عبور می‌کند. به دلیل هم‌سطح بودن با واحدهای مسکونی، حیاط‌های این واحدها عموماً پر از آب می‌شوند. لذا احداث جداره‌های آب‌بندان می‌تواند از نفوذ آب به منازل مسکونی جلوگیری کند. عرض آب‌بندان نیز باید افزایش یابد تا تاج آن به عنوان جاده دسترسی به روستا در غرب آب بندان مورد استفاده قرار گیرد. عمق فعلی آب بندان بین ۱.۵ تا ۲ متر است و باید لایروبی شود تا به عمق ۳ تا ۴ متر برسد. با انجام عملیات لایروبی، مشکل نفوذ آب به منازل مسکونی حل خواهد شد زیرا آب‌بندان به روستا متصل است.

آب بندان زیبای روستای شیرا در فریدونکنار 14658464655


شغل و درآمد مردم روستای شیرا

روستای حسین آباد فریدونکنار به دلیل نزدیکی به دریا، وجود آب‌بندان و مزارع سرسبز، اقتصاد پویا و متنوعی دارد. مردم این روستا علاوه بر کشاورزی و شالیکاری، از طریق اجاره خانه‌های خود به توریست‌ها نیز درآمدزایی می‌کنند که این امر به پیشرفت و رونق اقتصادی روستا کمک شایانی کرده است. در جنوب غربی روستا، مزارع کشاورزی فراوانی وجود دارد و آب‌بندان مجاور در جنوب شرقی به پرورش آبزیان و تأمین آب مزارع مشغول است.

علاوه بر کشاورزی، مردم روستا به پرورش دام و طیور نیز می‌پردازند و در این زمینه به خودکفایی دست یافته‌اند که این امر در بسیاری از روستاهای مازندران رایج است. اهالی روستای شیرا در حیاط منازل خود مرکبات مختلفی نظیر پرتقال، نارنگی و میوه‌های تابستانی مانند شلیل، شبرنگ، هلو، انجیر و آلوچه را کشت می‌کنند. همچنین سبزیجاتی چون ترب، اسفناج، نعناع، شاهی، گشنیز و تره و صیفی‌جاتی مانند گوجه، بادمجان، خیار، کدو، کدوسبز و فلفل نیز در این منطقه کشت می‌شود.

بسیاری از مردم روستا با ایجاد بازارچه‌های محلی، محصولات خود را به فروش می‌رسانند و از این طریق درآمد مناسبی کسب می‌کنند. این بازارچه‌ها به صورت هفتگی در محل‌های مشخصی برگزار می‌شوند. زنان روستا نیز در تمام زمینه‌ها همراه با مردان خود فعالیت می‌کنند و علاوه بر فعالیت در بازارچه‌های محلی، برخی از آن‌ها به کسب و کارهای آنلاین نیز مشغول هستند. این مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی نه تنها به خودکفایی و پایداری اقتصادی روستا کمک می‌کند، بلکه باعث ارتقاء کیفیت زندگی و تقویت جوامع محلی نیز می‌شود.

شالیزار ها و خانه های روستای شیرا یا حسین آباد فریدونکنار 416387468746

ارسال دیدگاه