تالاب سرخرود کجاست | بهترین زمان سفر + عکس

14 خرداد 1402
0 دیدگاه
قوهای سفید و مهاجر تالاب سرخرود 516321631

شهرستان محمودآباد در استان مازندران یکی از جاذبه‌های گردشگری سرخرود است. تالاب سرخرود یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. محمود آباد شهری قدیمی با موقعیت جغرافیایی عالی و ساحل زیبا است که تمام طول سال گردشگران زیادی را جذب می‌کند. تالاب‌ها، از جمله آب بندان‌ها، خلاش‌ها، مرداب‌ها به نقاط محبوبی تبدیل شده‌اند که مردم بسیاری توجه ویژه‌ای به آن‌ها دارند. تالاب سرخرود نیز به عنوان یکی از تالاب‌های مورد علاقه گردشگران در مازندران شناخته می‌شود.

قوهای سفید مهاجر به تالاب سرخرود 5641615641
تصویر دلنواز استراحت قوهای مهاجر در تالاب سرخرود

معرفی تالاب سرخرود

تالاب سرخرود در شهرستان سرخرود، نزدیک فریدونکنار و شهر محمودآباد قرار دارد. این تالاب جاذبه‌ای بین‌ المللی است که هر سال به پرندگان مهاجر، از جمله اردک وحشی، خانه می‌دهد. برای دسترسی به تالاب سرخرود، از محمودآباد حدود ۲۰ کیلومتر به سمت سرخرود حرکت کنید و به جاده مریج محله بروید. این منطقه طبیعت زیبایی دارد و در فصل زمستان، گردشگران زیادی اینجا را بازدید می‌کنند تا از منظره طبیعی لذت ببرند و عکس‌های زیبا بگیرند. فاصله تالاب سرخرود از شهر ساری حدوداً ۶۸ کیلومتر است. با اختصاص یک یا دو ساعت، می‌توانید منطقه تالاب را کامل بپیمایید و عکس‌های زیبایی از زیستگاه پرندگان مهاجر بگیرید.

مسیر دسترسی به تالاب سرخرود

برای دسترسی به تالاب سرخرود از مرکز شهر محمودآباد، شما باید حدود 18 دقیقه با خودرو شخصی بدون ترافیک سفر کنید. از بازار بزرگ الغدیر محمودآباد عبور کرده و به سمت خیابان معلم متوجه شوید. در این خیابان، به مدت 17 دقیقه یا حدود 15 کیلومتر مستقیم رانندگی کنید تا به خیابان شهدا برسید. پس از آن، در خیابان پور قاسم به سمت چپ بپیچید و پس از حدود 150 متر وارد خیابان خاک پور شوید. ادامه دادن به خیابان امام رضا برای 180 متر، شما را به خیابان هراز غربی یا بهار 8 هدایت خواهد کرد. سپس با گردش به راست، به سمت خیابان بهار بروید. در سمت چپ خود می‌توانید تابلوی تالاب سرخرود را مشاهده کنید.

مسافت تالاب سرخرود با شهر محمودآباد:

برای رسیدن به تالاب سرخرود از شهر محمودآباد تنها 18 دقیقه رانندگی کافی است.

آدرس دقیق تالاب سرخرود
برای دسترسی به آدرس دقیق تالاب سرخرود روی نقشه کلیک کنید

پوشش گیاهی تالاب سرخرود

در اطراف تالاب، جنگل‌هایی با درختان سر به فلک کشیده، مانند توسکا، بید و ماز وجود دارند. در جنوب تالاب، دو تپه باستانی با قدمت تاریخی دیرینه معروف به تپه های باستانی سرخرود یا همان تپه های قلاکتی قرار دارند. رودخانه هراز نیز از وسط منطقه سرخرود عبور می‌کند و مناظر زیبایی را در این شهر به وجود آورده است. زیبایی این منطقه به حدی است که هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کند. رودخانه سرخرود این منطقه را به دو بخش تقسیم کرده است. آب رودخانه به دریا ریخته و با مد دریا، سطح آب نیز ارتفاع می‌گیرد. در آب‌های آرام و شیرین شمال و غرب ایران، 3 جنس و 4 گونه از تیره‌های نیلوفر آبی رشد می‌کنند. همچنین، در حاشیه تالاب سرخرود، گیاه نی به صورت فراوان یافت می‌شود.

درختان اطراف تالاب سرخرود : 

  • توسکا
  • بید
  • ماز
برگ های شناور در تالاب سرخرود 4564156241524141
نیلوفرهای آبی و برگ های شناور در تالاب سرخرود

پوشش جانوری تالاب سرخرود

تالاب سرخرود، از سال 1386، به یک محل زندگی برای پرندگان مهاجر تبدیل شده است. این تالاب در مسیری بیش از پنج هزار کیلومتری از مناطق سردسیر قرار دارد و پرندگان در فصل زمستان این مسیر را طی کرده و برای مدت کوتاهی در تالاب سرخرود اقامت می‌کنند. در این تالاب، انواع مختلفی از پرندگان مهاجر زندگی می‌کنند. مهاجرت آنها معمولاً در انتهای پاییز و در طی فصل زمستان کامل می‌شود و حضور آنها در تالاب از ابتدای ماه آذر آغاز می‌شود. در برخی موارد، تعداد پرندگان به حدود 5 هزار پرنده در اوایل ماه دی نیز می‌رسد.در آخرین سال، تعداد این پرندگان به بیش از 14 هزار پرنده و 10 گونه افزایش یافته است. در ابتدای فصل زمستان، سطح تالاب سرخرود با پرندگان مهاجر پر شده است. علاوه بر قوهای آوازخان، غاز و اردک‌های وحشی نیز به این تالاب مهاجرت می‌کنند. این موضوع باعث شده است که طبیعت‌گردانان علاقه‌مند به جانوران وحشی در فصل زمستان به سرزمین مازندران و تالاب سرخرود بروند تا این پرندگان زیبا را مشاهده کنند. گونه‌های مختلفی از غازها، اردک‌های وحشی، مرغابی‌ها و قوهای مهاجر از کشورهای اروپایی و مناطق سردسیر مانند روسیه، با عبور از قزاقستان و آذربایجان، به ایران وارد می‌شوند و در تالاب بین‌المللی سرخرود استقرار می‌یابند.

پرندگان مهاجر تالاب سرخرود:

  • اردک‌های وحشی
  • مرغابی‌ها
  • قوها
قوهای مهاجر به تالاب سرخرود 416341652652
مهاجرت گروهی قوها به تالاب سرخرود در زمستان

جاذبه های دیدنی اطراف تالاب سرخرود

شهر سرخرود، علاوه بر تالاب سرخرود، دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که باعث جذب گردشگران می‌شوند. یکی از جاذبه‌های زیبا در این منطقه محله وزرا است. این محله در نزدیکی منطقه حفاظت شده پرندگان سرخرود و پارک جنگلی شهدا ملاکلا قرار دارد. همچنین، سواحل دیدنی اطراف تالاب سرخرود نیز شامل ساحل سرخرود می‌شوند. یکی از ویژگی‌های جالب این ساحل، وجود کشتی‌های ویژه‌ای است که در آن قرار دارند. این کشتی‌ها برای گردش و تفریح در ساحل سرخرود به کار می‌روند.

مکان های دیدنی اطراف تالاب سرخرود:

  • محله وزرا
  • ساحل سرخرود
قوهای سفید و مهاجر تالاب سرخرود 516321631
نمایی از قوهای عاشق در تالاب سرخرود

بهترین زمان بازدید از تالاب سرخرود

اگر قصد دیدن پرندگان مهاجر را دارید، بهترین زمان برای بازدید از تالاب سرخرود در فصل‌های پاییز و زمستان است. در این فصل‌ها، پرندگان مهاجر به این تالاب مهاجرت می‌کنند و مناظر طبیعی با رنگ‌های پاییزی و سفیدی برف بسیار زیبا و جذاب خواهند بود.

اما اگر قصد دارید بر اساس شرایط آب و هوایی زمان سفر خود را انتخاب کنید، بهار و پاییز و حتی اوایل زمستان زمان‌های مناسبی هستند. در این زمان‌ها، هوا معتدلتر است و شما می‌توانید لذت ببرید. اما در تابستان، به دلیل گرما، ممکن است احساس ناراحتی کنید. در این صورت، می‌توانید مناطق ییلاقی نزدیک به سوستان را برای اقامت انتخاب کنید تا از آب و هوای مطلوب‌تری برخوردار شوید.

بهترین فصل سفر به تالاب سرخرود:

  • پاییز 
  • زمستان
پرواز قوهای مهاجر در غروب پاییزی 321354165331210
پرواز قوهای مهاجر تالاب سرخرود در غروب پاییزی

ارسال دیدگاه